fredag 28 april 2017

Skapa en känsla av lyx med en budget


Med enkla medel vill jag skapa en känsla av lyx, även om det inte är det, prismässigt.

Råkade väl säga att jag skulle förklara hur man gör det i ett tidigare inlägg?
Eller jag ska inte säga att jag råkade, jag berättar med glädje hur jag tänker och vad jag tänker göra för att skapa denna lyxiga känsla, men utan att lägga ner en förmögenhet.
//Boscolo//
Jag tänkte att jag skulle lista upp de viktiga faktorerna som jag kommer att fokusera på till mitt rum där jag ska kombinera garderob och pyssel-/arbetsrum. Det är allt annat än den största ytan att kombinera detta på. Men jag ska verkligen göra mitt bästa för att få till det. Därav att det just nu står lite still på själva bygget. Jag vill planera och gå igenom varje liten detalj för att se att jag inte missar något stort. Småsaker kommer jag säkert hinna ändra mig på under tidens gång, men menar mer sånt som sedan inte kommer gå att flyttas på eller med enkla medel förändra.


Den första punkten som jag kommer lista upp är det som jag ska klä väggarna med. Detta håller ner budgeten för min del, då jag kommer använda mig av tapeten som jag även har i mitt kök/matrum. Fick några rullar över från den ljusaste tapeten, vilket är perfekt då jag endast behöver köpa till dem få rullarna som behövs för att täcka inne i detta rum. Älskar denna serie från Boråstapeter, Linen. Finns i en mängd olika nyanser. Men i detta rum vill jag hålla väggarna ljusa och neutrala, men som i denna tapet med lite struktur i.
En tapet med lite struktur i är allmänt bra för att få en lite mer exklusiv känsla i ett rum, enligt mitt tycke. Alternativt lite skimmer i, om man gillar den glamourösa stilen.




Belysningen håller vi nog alla med om, är AO för ett lyckat designat utrymme. Med belysningen kan man reglera vilken temperatur man vill ha i rummet. Mer åt det varma hållet alt. åt det respektive kalla, vilket där känslan i rummet sätts.
Själv kommer jag försöka gå lite mer åt det kalla hållet i den "fasta" belysningen. Det som sitter i taket t.ex. Detta för att jag vill ha en bra grundbelysning för att kunna använda det som en liten hemmastudio för min fotografering jag vill kunna ha där inne. Make sense?
Lampor av olika slag är ett sätt att få in det jag pratar om i nästa punkt, kombinera material.
En bordslampa ger enkelt en lyxig känsla, där foten kan vara gjord i t.ex. krom och glas tillsammans med en skärm av linne eller ett mer skimrigt tyg, en underbar kombination.


Att kombinera olika material i de detaljer du sedan plockar in i rummet, tycker jag är ett lätt sätt att locka fram den "lyxiga" känslan. Det jag kommer att satsa på är mycket speglar, olika metaller, glas tillsammans med olika typer av träslag. Jag funderar nu på vad jag ska välja för material på mina skrivbord, i plural. Jag vill skapa mycket arbetsyta där jag kan pyssla med olika saker. En skrivbordsyta där jag ska ha min dator, skrivare och annat lite mer kontorsliknande. Sedan en annan yta där jag kan sitta och måla och kanske kladda lite mer? Hur härligt låter inte det?
Så här har jag t.ex. möjligheten att få in olika material i bordsskivorna. Förslagsvis en i vitblank på pysselsidan, sedan något i valnöt/mörkare skiva vid kontorsdelen? Snyggt och samtidigt praktiskt, hur bra som helst?
//Bild 1/Bild 2//

Som jag nämnde med tapeterna ovan, vill jag ha en ljus och neutral grund på väggarna. Men nere på golvet vill jag ha något helt annat, där blir det raka motsatsen: Mörkt.
Dessa kontraster tycker jag gör hela intrycket. Här skulle man kunna säga att jag kommer att köra varannan mörk och varannan ljus. Först det mörka golvet, på det mörka golvet kommer jag lägga en ljusare matta, mörkare i mina val av inredningsdetaljer mot de ljusa neutrala väggarna.
Känns som att jag planerar att ett rum som kommer bli ett riktigt skolexempel i det här ämnet...

//Boscolo//
- Okej jag erkänner, Boscolo ger all den inspiration jag behöver i mitt liv. Har inte hittat något som stämmer så bra in på min stil inom inredningen. Det är inte den första och garanterat inte den sista gången jag använder dem som inspiration för mina inlägg...



Textil är också en viktig faktor där du kan variera och sätta en personlighet och finish på miljoner av olika sätt. Allt beroende på vad du väljer för material på tyget, vilken färg och i vilket mönster.
Det bästa med detaljer som sitter i t.ex. textilierna är att du hur lätt som helst kan variera, byta ut och förnya. Här kan man även leka med dessa kontraster som jag precis nämnde. En och samma kudde kan ha tre olika strukturer, tre olika nyanser av en färg och utsmyckad med något som lyfter hela rummet. En fantastisk grej om ni frågar mig.


"Keep it simple", som man brukar säga. Det finns så mycket och så många inredningsdetaljer som man bara önskade att man hade. Vad jag känner till, även inte så vänliga för plånboken i många fall.
Men med en bra och neutral grund, ger det dem där speciella och fina detaljerna en chans att sticka ut lite extra. Då behöver man inte så många olika för att fylla ut rummet, då varje del blir ett "statement" för sig. Investera i så fall i dem där noga utvalda detaljerna som lyfter rummet utan att den behöver något mer. Att addera en "Vintage"-pryl i rummet skulle jag säga är ett Måste. En liten detalj från historien, kanske från du var liten, en liten grej du har fått av en familje-/släktmedlem, gör helheten personlig och unik. (Vilket är hemligheten till en lite lyxigare känsla).
//Petrified Wood Piece/Coral-Shaped Figure/Horn decorative Tray/Square Stone Paper Weight//


Oftast när man köper en möbel, är dem försedda med enkla tråkiga beslag. Speciellt på en möbel för den lite billigare prislappen, då just för att kunna hålla ner priset på varan. Beslagen kan verkligen klä ner en möbel och skapar den här billiga känslan man gärna vill undvika. Så ett enkelt och billigt sätt för att komma ifrån det, är att byta ut beslagen. Det finns hur många olika varianter som helst som verkligen förvandlar hela möbeln. Snyggt, unikt och personligt. Zara Home har ett fantastisk sortiment på knoppar, i alla dess färger, former och material. Zara Home har allmänt ett väldigt bra sortiment som matchar in för att skapa en lyxig känsla i ett rum. Oftast också till väldigt bra priser. Känns som att det är där jag kommer att hamna när det är dags för att inhandla dem där små detaljerna senare.

//Flora Stoneware/Transparent Shiny/Cross-Shaped Metallic/Glass and Metal//

Skulle kunna skriva hur mycket som helst. Men jag tror att jag spar lite tills vi kommer närmare småfixet. Min tanke är att dokumentera processen till det färdiga resultatet med detta rum, som ett litet projekt. Tror att det kan bli lite kul?
Kommer att återkomma till projektet eftersom det är dags att ta ett beslut. Jämföra olika förslag innan jag bestämmer mig för något. Är sååå ivrig på att få det klart! x
SHARE:

Inga kommentarer

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogger Template Created by pipdig