måndag 12 juni 2017

World Meat Free Day


Som många av Er kanske har koll på, kanske tack vare sociala medier så är det idag "World Meat Free Day". Helt enkelt, så att man vill uppmana världen att testa att inte äta kött under denna dag.
Känner man att man inte riktigt skulle kunna hålla en hel dag utan att förtära något animaliskt, kan man till exempel välja att åtminstone låta ett av alla måltider under dagen vara vegetariskt, kanske till och med helt veganskt? Detta är självklart inget måste utan något man avgör helt själv.
Men eftersom att jag har använt mig av uttrycket "Meat Free Monday" här på bloggen tidigare, så är det inga konstigheter för mig att göra det lite extra idag när det ändå är just: World Meat Free Day!


Tidigare sa jag att jag skulle lägga upp ett veganskt recept varje måndag, när jag presenterade konceptet. Det funkade jättebra och jag märke att det var många som uppskattade det, vilket gjorde mig så glad! Men samtidigt blev det, den enda typen av recept så jag la upp. Tanken är ju inte att det ska kännas som en vegansk matblogg... Vilket jag själv kände att det blev lite någonstans.
Så därav tog jag en liten "paus" med konceptet och försökte få in lite andra inlägg också.
Mat älskar jag självklart att hålla på med, vilket jag hoppas är en del av det jag gör i framtiden. Men jag vill heller inte BARA kopplas ihop med mat, utan andra kreativa saker också. Vilket just är den anledningen jag håller på med det. Jag gör det för den kreativa biten, mer än att jag har en dröm om att bli "kock", för det tror jag absolut inte skulle vara ett yrke för mig.


Jag tänkte att jag kunde dela de recept jag har fått upp hittills på bloggen, en gång till.
Alla recept jag har lagt ut på Meat Free Monday har varit helt veganska och skulle då vara perfekt att tipsa om idag?
Är du en av dem som har tagit dig tiden och testat något av dessa? Vilken är i så fall din favorit?
Om jag själv skulle välja skulle jag nog säga... oj vad svårt, tycker nästan att alla är lika goda fast på olika sätt. Men denna bakade sötpotatisen måste jag faktiskt säga som jag skrev i inlägget: "Bästa av två världar".


We’re not asking you to give up meat forever, just for one day, to show how easy it can be, so that you eat less meat throughout the year, and better quality meat when you do eat it. We want to raise awareness of the benefits of eating less meat for a healthier, balanced diet that’s better for our planet and fairer to our food systems too. With the population set to rise by over 30% by 2050*, the demand for meat simply cannot be met. That’s why we need your help more than ever.

If you give up meat for just one meal, you would save: 
Enough carbon emissions to boil a kettle 388 times  The daily water usage of nine people  Up to 11g of fat, equivalent to two whole teaspoons of butter  Up to 90 calories, about as much as two rich tea biscuits

2. EGEN HUMMUS MED EN MATVETESALLAD

3. AUBERGINE GYROS MED EN ENKEL TAHINISÅS


Så vad säger ni, det kanske är värt att testa? Endast för en måltid? Bara för idag?
Det jag har förklarat tidigare är kanske är fel att ta upp i detta sammanhang och i detta inlägg, men själv består min kost av kanske 70-80% av någon form av animalisk produkt. Jag äter t.ex. mejeriprodukter dagligen. Oftast innehåller Ett av mina mål under dagen något animaliskt protein. Vilket jag med största sannolikhet inte kommer att ändra på, bortsett de dagar jag faktiskt själv väljer att äta vegetariskt/veganskt likt dessa rätter här ovan. Vilket jag då gör för variationens skull och för att jag vill bli bättre och kreativare i min matlagning.
Med detta säger jag då för den Svenska köttindustrin och våra fantastiska Svenska bönder som behöver oss nu mer än någonsin. För handlar jag kött eller någon av våra mejeriprodukter, så ska den minsann vara Svenskt och inget annat!



Har du missat något inlägg och kanske skulle vilja se närmare på recepten till dem så är det bara att klicka på respektive bild.
Jag håller på att skriva ihop ett nytt recept och ett nytt inlägg, innehållande MAT. Jag får se hur vi ska fortsätta med Meat Free Monday, kanske att det kommer upp lite då och då i stället? Än varje måndag? Samtidigt som jag försöker få upp lite annat? Vad tror vi?
Många frågor på en gång, vi får se helt enkelt. x


Kommer du att stödja denna dag? Vad står då på Din menyn?
SHARE:

Inga kommentarer

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogger Template Created by pipdig